2007/12/28

Svensk frihandelscynism

Härmed förklaras denna blogg högtidligen för invigd denna dag fredag 28 dec 2007. Må den ha hälsan och leva länge! Må den också inspirera och provocera till en och annan kommentar!
************
Har blivit inbjuden idag av Sven Liljesson på Drugnews att kommentera handelsminister Ewa Björlings generalangrepp på biståndsorganisationer på debattsidan i gårdagens (27 dec) DN. Han gillade min kommentarer i senaste Accent på Ewa Björlings svar på de frågor Accent ställt till henne. Jag antar utmaningen förstås för förutom att Ewa Björling genom att angripa Forum Syd även angriper oss som medlemmar provoceras jag av hennes i praktiken cyniska attityd till utvecklingsländernas möjligheter i EPA och WTO/GATS-förhandlingar. Jag hoppas att det bakom en annan dörr på UD, nämligen biståndsminister Gunilla Carlssons, finns en något mänskligare attityd än den dogmatiskt frihandelsdevota som uttrycks på UD handel.

Låt mig inleda här med att retas med Sveriges handelsminister i limerickform:
Hon är handelsminister ny ifrån Ekerö
och så gaspedalsglad denna Porschemö.
Har en svartbyggd veranda
i moderatblå anda
och ett samvete vitt som aprilmånadssnö.

(PÅA okt 2007)


1 kommentar:

Anonym sa...

Testing, testing ... bloggskrivaren.