2010/01/21

1,6 miljonerklubbens utmaning

!,6 miljonersklubben för kvinnors hälsa startades av Alexandra Charles. I höstas pulicerade klubben följande manifestation som är jättebra:

Manifestation mot tobak!
Vi vill att exponering av tobaksvaror i butiker upphör. Vi kräver saffransstrategi även för tobaksprodukter! Sluta skylta med tobak!

Exponering i butiker är tobaksindustrins enda möjlighet att göra reklam för tobaksvaror. Ju mer reklam desto mer försäljning! Ungdomar lockas att börja röka och snusa, och de som vill bli kvitt sitt beroende blir frestade att köpa.
De enda som behöver cigaretter och snus är tobaksindustrin.
Andra länder som Thailand och Island och åtta av tio provinser i Kanada har redan infört förbud mot exponering av tobaksprodukter i butik, och fler länder, till exempel Norge, står på tur inom en snar framtid.

•Vi vill göra tobaken osynlig i våra butiker.
•Vi vill skydda våra ungdomar.
•Vi vill stötta dem som vill sluta att röka eller snusa.


Jag skrev några rader till klubben. Ska bli spännande att se om utmaningen antas:

Läste er manifestation mot tobaken i höstas. Jättebra! Som tidigare högstadielärare har jag många gånger blivit ledsen över att se 14-15-åriga tjejer börja röka. Håller med er fullt ut!

Men håller ni med mig om att det är lika angeläget att ta bort all reklam för alkohol. Tusentals kvinnor utsätts för våld av alkoholpåverkade män. Hösten 2008 kom FHI med en rapport om att bara på fem år hade antalet kvinnor som missbrukar alkohol ökat med 50 procent!!!! Och de 2,5 milj människor som alkoholen tog död på i världen 2007 är till och med fler än de som aids tog livet från. Och jag hade som lärare långt mer än ett barn varje år som slet med såväl skolan som livet för att en eller båda föräldrarna drack.

Vad glad jag skulle bli om jag fick se 1,6 miljonerklubben säga: Bort med all alkoholreklam!

Inga kommentarer: