2010/03/09

Jag gillar Chadet!


Jo, jag gillar Chadet. Men jag gillar inte Leo. Leo är ett öl i Thailand som tillverkas av Singha Beer Company. Kanske säljer ölet dåligt eftersom man måste marknadsföra det med lättklädda tjejer.

Lättklädda förresten? De är helt nakna men kroppsmålade så att det ser ut som de har kläder. Och här finns det också kopplingar till Finspång.

Jaha, men heter tjejen Chadet? Nej, Chadet Chaowilai är ledare för Friends of Women Foundation, en organisation som jobbar aktivt med att få bort våld mot kvinnor i Thailand. För att få det är det självklart att marknadsföring av alkohol som ska få män att dricka mer är negativt.

Fulla män slåss mer än nyktra män. Det har Chadet och hans kollegor i FWF slagit fast. Ja, inte nog med slagit fast, de har drivit projekt som förmått män att dricka mindre eller sluta dricka helt och fått ner antalet fall av kvinnomisshandel betydligt.

Det funkar ju så här också. Dricker färre män och dricker män mindre blir det automatiskt mindre våld. Så det är ju bara att välja. Att föra alkoholkulturen vidare är ena valet. Det andra är bryt den!

Bilden är från kalendern 2010. Den stoppades och den som säljer den blir bötfälld. Det hade ju varit önskvärt att det både var för sexobjektifieringen och för alkoholreklamen. Nu är det alkoholreklamlagstiftningen bara som stoppar den. Chadet och hans vänner i FWF var några av dem som protesterade mest högljutt mot kalendern. Och lyckades.

Om allt går i lås så tar jag Chadet till Almedalen i sommar för att berätta om det arbete FWF gör för att minska exploateringen och våldet mot kvinnor i Thailand.

Här har du 2009 års kalender också. Om du nu inte blev upprörd. Där är tjejerna påklädda. Jo, det var kallt i Thailand det året så då hade de kläder på sig. Ja, allt är ju relativt!

http://www.thai-ab6.com/webboard/index.php?topic=338.0

Glömde jag en sak? Det finns ett väldigt bra postgironummer som minskar våldet mot kvinnor i utvecklingsländer. Pg 90 04 63-1 eller Bg 900-4631.

1 kommentar:

Egon Frid sa...

Hej Per-Åke! Mycket bra skrivet och en mycket viktig debatt/bloggartikel. Jag har lånat din text och tog in den på min blogg.
Tack!
Mvh egon

http://egonfrid.v-blog.se/2010/03/09/observation-opinion-jag-gillar-chadet/