2008/07/03

Några politiska citat som sommarhjärngympa

Ta initialen i förnamnet på de personer som citaten kommer från. (Jag kan avslöja att de är politiker.) Det ord du får fram har en speciell funktion som i överförd bemärkelse kan kopplas till en specifik tidsperiod i historien. Möjligen kan man av citaten dra slutsatsen att den historiska tidsperioden aldrig påverkat de här personerna. Av respekt för att du har semester så gör jag det inte onödigt jobbigt för dig. Bokstäverna ska inte kastas om. Skönt, va?

1. Vem stod för de här statsmannaorden? Den opinionsmässiga grunden för uttalandet ska sägas var mycket svagare än uttalandet ger sken av.
Jag går sida vid sida med folket, vars förtroende jag bär.

2. Det här citatet har knappt trycksvärtan hunnit torka på. Det kommer från opinionsvågen kring FRA-frågan. Tänk på vad du skriver nu för FRA ser dig.
..... svansen av egotrippade gaphalsar.

3. Kommer du ihåg vilken minister som sade så här? Skulle du utfärda en sjuksköterskelegitimation till denna person?
Jag har också själv haft en släng av utbrändhet för tio år sedan när jag arbetade som sjuksköterska. […] Det som hjälpte mig var att jag inte skickades hem och blev sjukskriven. Jag sov i tre dygn och sedan började jag arbeta igen.

4. För den här personen blev en vanlig kolförening i flytande form hennes Waterloo. Men ingen tvivlade på att hon menade det hon sade när hon om det egna partiet sade:
I retoriken kanske, men i sakpolitiken har vi inte blivit vänstervridna. Jag är väldigt liberal och skulle ha reagerat på det i så fall.

5. Och han som sade det här trodde att man till och med skulle vilja gifta sig med en åsna om man tillät samkönade äktenskap. Men snälla herr ...... ! Det vore inte första gången nån gift sig med en åsna, även om de upptäcker det först senare.
Ändrar vi på det ena så finns det ingen anledning att vi ska tänka oss att det inte blir ändringar på det andra.

6. Denne man, som idag intar en mer tillbakadragen roll, hade varit en statsman idag om han tänkt lika väl som han talade.
Det faktum att äktenskapet syftar till att säkerställa att livet förs vidare till nya generationer rättfärdigar också att det är förbehållet par som kan bidra till denna reproduktion.

7. Även i de bästa familjer kivas man och han som var bergsäker på att få styra och ställa över den dyraste lekskolan i landet, han föll för ett stenskott.
Jag avundas honom inte. Inom försvarsmakten har han fått smeknamnet ”tomhylsan”. Det säger väl litegrann om att man inom myndigheten uppfattar att det här är någon som är tillsatt för att tillfredsställa ett annat departement, finansdepartementets order.

8. Vem kan det här vara? Jo, en av Sveriges främsta arabkramare. En av de ivrigaste sanningssökarna. En av de mest toleranta liberalerna. En av de mest rabiata judehatarna. ??? Okej, jag skämtar.
Framför allt kommer Amerikas Armé att leta fram de hittills dolda, väldiga kvantiteterna av vapen för massförstörelse, däribland Saddams projekt för atombomber.

9. Snälla, skäll inte! Jag erkänner. Det blev lite många män men till sist kommer ytterligare en kvinna. Kan det vara den kvinnliga simultankapaciteten hon refererar till? Jag böjer mig ödmjukt inför med vilket ansvar hon hanterar sitt med skattepengar finansierade uppdrag.
Riksdagen är inget heltidsuppdrag.

************
Nå, vad kom du fram till för ett ord? Det var väl inte så svårt även om du inte kom på källan till riktigt alla citaten. Facit kommer kanske senare i sommar. Jag orkar inte skriva den. Jag har ju också semester!

Inga kommentarer: