2008/07/01

Ett nytt land .... för mig.

Nigeria. Konstig känsla inför det faktum att jag om tre veckor befinner mig i Nigeria för första gången. Lämnade in pass och ansökan om visum igår på nigerianska ambassaden i ambassadkvarteren på Östermalm. Det hängde nationsflaggor på vart och varannat hus där.

Känslan? Vad har Nigeria utöver sharialagar i norr och miljö- och oljekonflikter i söder. Måste läsa på. Inte rädsla men ändå en viss olust. Landet är ju inte i första hand känt för att vara vänligt och tryggt. Men det är väl delvis en mediaprodukt. Nyfiken ändå på vad jag kan få se och uppleva. Och sist men inte minst mycket intresserad av vad konferensen Alcohol, Drugs and Society in Africa ska ge mig av ny kunskap och spännande människor att möta.

Thomas Babor, USA, och Neo Morojele, Sydafrika, är gamla bekanta som det ska bli intressant att träffa igen, särskilt efter beslutet i WHA om den globala alkoholstrategin för en dryg månad sen. Det beslutet har förändrat positionerna globalt mellan folkhälsa och alkoholkapital, till folkhälsans fördel.

Inga kommentarer: