2008/07/30

Kultur och religion

Kulturen i Finspång är ett ansvarsområde för humanistiska nämnden, den nämnd där jag är 1:e vice ordf. Ikväll trampade jag ut till Bönergården, den ekumeniska, en bit utanför Finspång. Alldeles lagom cykelavstånd, 7-8 km från där jag bor. Annas Jazztrio med tidigare lärar-/klassföreståndarkollegan (hon jobbar fortfarande kvar på Grosvadskolan till skillnad från mig) Anna Sandström som skönsjungande jazzvokalissa. Hon hade utmärkta musikanter med sig på elpiano och bas. Bönergården är vackert belägen, inte minst med en kvällssolbelyst strand på motsatta sidan sjön som bakgrund till trion.

Det bjöds lite gudsord mellan avdelningarna i konserten vilket är helt okej, även om jag själv inte är troende. Det var inte påträngande. Jag satt faktiskt och tänkte det att såväl frikyrkorna som svenska kyrkan i Finspång står för viktiga kulturarrangemang under sommaren med Musikcafé på onsdagar resp Musik till helgsmål på lördagar. Nästa onsdag bjuder Folkets Hus i Rejmyre på Svante Thuresson & Viktoria Tolstoy. Och innan sommaren är över ska jag försöka se Mor är ingen häxa, det historiska spelet ute i Hällestad.

Finspångs kulturutbud är rätt bra för en så pass liten ort. För mig med politiskt ansvar för området känns det bra. Tack såväl religiösa som profana arrangörer!

Inga kommentarer: