2008/07/02

Vem litar på Carlsberg?

Probably the most dishonest brewer in the world.

Jag frestas travestera Carlsergs egen lilla globalt spridda slogan. Trots etiska försäkranden om att inte marknadsföra sig till minderåriga. Trots löften om att respektera lagar. Trots att man säger sig själv inte vilja se minderåriga dricka.

Trots detta, så riktar nu norska konsumentverket, forbrugerrådet, stark kritik mot Carlsberg. Varför? Jo, på Facebook, den mycket populära ungdomssajten, har man skapat en fanclub för sin 4,7% cider Somersby. Man har med hjälp av en reklambyrå, en s k buzzmarketing-bureau, på kort tid lyckats få 19 000 fans, företrädesvis flickor/unga kvinnor. Det segment man siktar in sig på med cidern.

Alkoholindustrin ska hållas kort. Mycket kort! Den skiter totalt i om unga människor, vuxna med för den del, super ner sig på de produkter de sprider med omisskänneligt skicklig marknadsföring.

Du kan blunda eller protestera. En stark protest är att sluta köpa alkoholindustrins produkter och samtidigt skicka en rad till producenten där man talar om att man numer räknas som f d kund. Tiotusen sådana brev till Carlsberg gör skillnad! Tro mig!

Inga kommentarer: