2008/07/07

Kommunledningen vet förstås!


Hörde idag att den positiva trenden bland niondeklassare är över. 16-åringar har börjat dricka mer än tidigare. Några års nedgång är över. CAN har redovisat sin senaste undersökning med nedslående resultat.

Nu sker det inga häftiga kast men med tanke på att ungdomar inte ska dricka alls är och har situationen varit helt oacceptabel. Inget kommer emellertid att förändras eftersom vuxnas alkoholkultur är fridlyst område. Det är ju den som är den stora drivkraften i alkoholproblematiken och som hindrar att ungdomars drickande kan påverkas på allvar. Än har jag inte hittat argumenten som gör att jag når fram till partikamrater eller andra politiker här i kommunen.

När jag hade synpunkter för två år sedan på att Steffo Törnqvist var inbjuden till Finspångsdagarna att tala om alkoholens njutning och erbjuda whiskyprovning, ett arrangemang som kommunen var medarrangör för, fick jag ett minst sagt laddat brev som svar från kommunalrådet och kommundirektören. Min argumentation var enligt dem inte vederhäftig och jag hade en starkt färgad infallsvinkel. Steffos program handlade inte alls om att glorifiera alkoholen ....

Jag har sagt det tidigare och säger det igen: Alkoholen och dess brukare är varandras försvarsadvokater.

Nej, att ifrågasätta alkoholen ska man inte göra, särskilt inte gentemot vederhäftiga och omdömesgilla kommunalråd och kommundirektörer. Dom vet ju!

Just det!!! Där har jag det! Dom vet ju förstås hur man ska få ungdomar att inte dricka. Dom vet ju!

Inga kommentarer: