2009/01/27

Lite emotionell

Har just skrivit till vårt kontor i Colombo, Sri Lanka. Anvisningar för att slutrapportera vårt slumprojekt i huvudstaden och vårt projekt på teplantagerna. De inleddes för ca 20 år sedan. För 30 år sedan höll jag själv på med pionjärarbete i bekämpningen av fattigdom och orättvisor i lågkastbyar på Jaffnahalvön i norra Sri Lanka.

Följer samtidigt nyhetsrapporteringen om hur tamilgerillans sista fästen faller i nordost, runt kuststaden Mullaitivu. Där sitter 250 000 civila inklämda i en "safety zone" till ytan fjärdedelen så stor som min egen kommun, Finspång. Där vid vägen mellan Paranthan och Mullaitivu, vid 13th milepost ligger Visvamadu. Julen 1977 levererade jag humanitär hjälp dit till 225 tamilska familjer som flytt förföljelserna i södra delen av landet. Upptrappningen av det som 1983 blev till ett 25-årigt inbördeskrig med mer än 70 000 döda.

Jag kan om jag blundar se buskdjungeln vid Visvamadu. Jag ser risfälten som säkert inte odlats upp i år p g a striderna. Jag kan fortfarande känna värmen, höra insekterna. Jag kan se glädjen när vi under några veckor levererade livsmedel dit till flyktinlägret. Men jag kan inte känna dödsångesten idag tisdagen 27 januari hos flera hundratusen instängda på detta lilla område.

Jag söker ett tillfredsställelsens lugn genom att läsa ur fjolårets utvärdering av Mataleprojektet, där svårt diskriminerade plantagetamiler genom vårt samarbete getts möjlighet till en väg ut ur fattigdom, utnyttjande och förtryck. Där inte minst kvinnorna kunnat dra nytta av vårt arbete:
My husband helps me a lot in attending household chores including looking after the children. He reduced drinking drastically. He stopped hitting me. We discuss matters related to family affairs and make decisions acceptable to both. We lead a happy life.(En kvinna på en teplantage i Mataleprojektet berättar.)

Känslorna denna förmiddag präglas ändå av en hel del, ja rent av mycket hopp efter våra insatser i mer än 30 år. Men med information igår om artillerield in i "safety zone" blandas hoppet med mycket förtvivlan. Gaza väller ut ur TV-rutan. Strax nordost om Visvamadu finns inga TV-kameror.

Inga kommentarer: