2009/01/09

Stort intresse för afrikansk alkoholkonferens

13-15 januari samlas internationella och regionala experter på alkohol och alkoholpolitik i Arusha i Tanzania. Regeringstjänstemän, 13 parlamentsledamöter samt representanter för enskilda organisationer möter experterna. En process startas som ska leda fram till en folkhälsoinriktad alkoholpolitik i vardera av länderna i regionen, Kenya, Tanzania, Uganda, Burundi och Rwanda. Intresset är mycket stort, långt större än det 70-tal deltagare konferensen rymmer.

Alkohol är ett stort samhällsproblem i Östafrika. Inte bara på hälsoområdet. Det gäller trafikolyckor, fattigdom, våld m m. Att klara FNs millenniemål försvåras av en stigande alkoholkonsumtion som knappt regleras alls. Sambandet alkohol-hiv/aids talar många om. Många känner en oro för ökande problem när alkoholindustrin försöker luckra upp lagstiftningen och bygger upp alkoholproduktion. Denna matchas av en glorifierande, aggressiv och fantasifull marknadsföring som inte minst lockar unga människor.

Vid presskonferensen en vecka innan konferensen deltog ett 40-tal journalister vilket visar på det stora intresset. Tidningarna har varje dag artiklar om alkohol. Att konferensen ges stor vikt bekräftas av att Tanzanias hälsominister närvarar första dagen.

Widar Andersson har ett favorituttryck i sina ledare i Folkbladet: "Jag var där". Jag kan säga att JAG ÄR HÄR och deltar i slutförberedelserna för det som kan bli ett historiskt arrangemang. Ett tillfälle när folkhälsan i Afrika, efter att ha varit på reträtt sedan kolonial tid, tar grepp på den internationella alkoholindustrin.

Det känns stort. För drygt ett år sedan utvecklade jag ett koncept för konferensen och sökte stöd hos ledningen och fick loss en halvmiljon. Vände mig senare till Svenska Institutet för mer pengar, fick inte vad jag begärde men 100 000 kr. Och nu är vi där. Om några få dagar drar vi igång. Spännande vill jag lova!

Inga kommentarer: