2009/06/29

Var det arrogans?


Pratade med en skolskjutsentreprenör vid brevlådan igår eftermiddag, Hällesta'buss ägare. Han hade synpunkter på upphandlingen av samhällsbetalda resor och att han efter timmar av jobb med offerten avvisades för att det var flera miljoner för dyrt. Kommunen fick ju bara det anbudet. Ett skäl till det var säkert villkoren, att såväl fordon som personal skulle ingå.

Han är framgångsrik Anders. Företaget är i högsta grad solvent. Gammal bilhandlare som han är köper han, renoverar och säljer bussar också. Det kompletterar hans ekonomi med skolskjutsar och diverse evenemangsresor m m. Men han sticker ju inte under stol med, när man pressar honom lite, att avtalen med kommunen är lönsamma och med tanke på företagets goda ekonomi kan man ju ha anledning att tro att konkurrensen på transportområdet är för svag förutom att Anders är en duktig företagare.

Om hans beskrivning av hur han bemötts av ansvarig tjänsteman på kommunkontoret stämmer, ser jag att vi har behov av personalutbildning i bemötande. Kommunen ska ju bemöta inte bara medborgarna på ett trevligt och respektfullt sätt. Det gäller ju även de vi gör affärer med. Det handlar inte bara om image, det handlar lika mycket om grundläggande förhållningssätt till människor och tillvaron överhuvudtaget. Gentemot medborgarna ska vi dessutom vara serviceinriktade och underlätta deras kontakt med oss och övriga samhället. Gentemot affärskontakter ska man vara rak, tydlig och respektfull, arrogans klär ingen.

Inga kommentarer: