2008/04/02

Varför bryr sig ingen?

Häromdagen fick Finspång schavottera i tidningen för att inte ha sökt några av de 2,4 milj kr som Länsstyrelsen i Östergötland har för att etablera/utveckla kvinnojourverksamhet. Enligt Gunilla Westny finns inget avtal mellan Finspångs kommun och kvinnojouren i Norrköping även om kvinnor från Finspång söker sig dit.

I vår kommun med 21 000 invånare är tydligen det här med psykiskt och fysiskt våld mot kvinnor/tjejer ett så litet problem att det inte får plats i den politiska debatten. Än mindre i konkreta diskussioner om att etablera nån form av ideellt baserad stödfunktion för kvinnor.

Jag har väckt frågan i Finspångs BRÅ, där jag är ledamot, och mötts av förklaringar att behovet är tillgodosett eller att det är svårt för kommunen att initiera en sådan verksamhet. Det måste komma underifrån, att några vill starta. Att försöka inspirera till att så sker - men Nej, det kan vi inte.

Jag har tagit kontakt med ett par studieförbund som ursäktar sig med samma svar. Jag kan i min tur ha förståelse för att de inte satsar begränsade resurser på ett något osäkert projekt.

Men varför kan inte kommunen bjuda in till exempel till en studieresa över en dag till några närliggande kvinnojourer för kvinnor som är intresserade? Varför kan man inte intressera gymnasietjejer att göra ett projektarbete kring tjejjourer med ett möjligt mål att starta en tjejjour? Varför kan inte vårt BRÅ arrangera ett par föreläsningar? (Mina kollegor i BRÅ tycker säkert jag tjatar när jag skriver detta.) Det finns ju pengar som kan finansiera sådana försök!

I andra kommuner förstärker man de insatser samhället erbjuder med en ideell resurs för utsatta kvinnor. Det borde Finspång kunna också!

Inga kommentarer: