2008/04/24

Vitryskt och översvallande

Inte ofta jag försover mig men dotterns onda mage och förkylning och svårigheter att somna häll mig vaken halva natten. Något försenad mötte jag upp på Klarabergsviadukten med mina kollegor och åkte ut till Sumpan för en kort överläggning med Diakonias direktor. Vi vill ju få med dem på båten att jobba mer aktivt i påverkansarbetet med alkoholfrågan men också hitta samarbete ute i de länder där vi båda arbetar. Kanske kan Tanzania till hösten bli jungfruresan.

Men lyftet under dagen var ändå vårt besök på Adoptionscentrum som kör igång ett stort projekt i Vitryssland med barnhemsbarn och allt runt dem. De vill engagera oss i en del av sitt projekt eftersom en av de främsta orsakerna till att barn hamnar på barnhem där är alkohol. Många är s k social orphans , de måste lämna sina familjer för att en eller båda föräldrarna dricker. Många barnhemsbarn är också FAS-barn (Fetalt Alkoholsyndrom), till följd av moderns drickande under graviditeten.

Personalen på Adoptionscentrum var översvallande förtjusta i att ha kunnat engagera oss så nu ligger det ett tryck på oss att leverera. Men jag känner mig trygg med Anna och Kathy och alla övriga inom det sociala benet inom rörelsen med Vårdkedja, Dagöholm, familjeklubbar, kamratstöd m m. Rörelsen är bra på att hjälpa människor ur missbruk.

Sade jag att jag har ett spännande jobb?!!!!!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Så kul att läsa den här bloggen.
Flyttade ifrån Finspång för ett år sedan.

Per-Åke Andersson sa...

AJ, AJ, AJ!!! Inte bra!!! Det är sådana som du som förstör befolkningstalen för oss som kämpar för den här kommunen. ... Skämt åsido, Patsy, tack för de uppskattande orden och hoppas på fortsatt bra liv vartän du nu tog vägen efter Finspång. / PÅ