2008/11/14

Betygsätta lärare?

Intressant! Malmö ska göra ett försök med att "sätta betyg" på lärarna. Slår det väl ut på de 10 försöksskolorna ska det införas i hela Malmö. Det här är verkligen att tänka "brukarinflytande" och vidareutveckla de pedagogiska processerna i skolan. Väl genomtänkta och väl utformade underlag ska kunna ge konstruktiv feedback för att undervisningen ska kunna utvecklas.

Lärarnas riksförbunds Metta Fjelkner får stora skrämselhickan och sätter ut tusen taggar åt alla håll inför förslaget. Det vore bättre att man sökte samarbete med Ilmar Reepalu och övriga ledningen i Malmö för att utveckla den här metoden att göra optimal nytta. Den innehåller möjligheter.

För mig är det två stora möjligheter i det här förslaget: Lärare får feedback och möjligheter att ta in även elevernas synpunkter vid sidan om kolelgors och skolledarens synpunkter på hur man ska kunna bli en ännu bättre pedagog. Det andra är att stärka elevernas inflytande som brukare.

Jag har ju egen erfarenhet som lärare och har aldrig upplevt spontana omdömen från mina elever som annat än utvecklande för min egen del. Men det kräver förstås mod att ta emot en kommentar från en elev som säger "Per-Åke, det här är tråkigt" och svara med "Tycker du? Bra att du säger det. Jag ska se om jag variera det lite då så att det blir mer intressant." Den tryggheten ska man ha, så professionell ska man vara, anser jag. Tryggheten ska skolledningen hjälpa till med att skapa för de lärare som inte har den.

Vi pratar i poliitiken om att öka ungas inflytande och UngiFin är en satsning som ska bidra till det. Att hitta en bra modell i skolan för att öka elevernas inflytande bl a genom att "sätta betyg" på lärarna har jag svårt att se varför det ska skapa sådan skräck för.

Inga kommentarer: