2009/03/14

Heja Ljusfall!

- Kan du åka till Ljusfall i morgon kväll och leda museiföreningens årsmöte?

Det var Stig Andersson som frågade mig i onsdags. En snabbkoll i kalendern och så tackade jag Ja. Det ångrar jag verkligen inte.

Mitt liv har ju varit föreningsliv. I vissa organisationer livslångt som IOGT-NTO-rörelsen. I andra periodvis som fredsrörelsen och Amnesty (främst 80-talet), hembygdsföreningen uppe i Värmland i ungdomen, fackligt syndikalist i snart 30 år, studieförbundet NBV, internationella nätverk med utvecklingsfrågor, medlem i Röda Korset, i Kvinnohuset i Karlstad osv .... och sedan i torsdagskväll medlem i Museiföreningen i Ljusfallshammar.

Jag vet med andra ord vad ett föreningsengagemang innebär, vad det kräver och vad det möjliggör. Det är ju den gemensamma insatsen som förändrar. Att man organiserar ett intresse eller en kamp. Det är det som kan förändra. Ljusfallsbornas arbete de senaste åren med att få stil och ordning på Lantbruksmuséet är ett bra exempel på när föreningslivet är som bäst.

Jag blev mycket imponerad av arbetet som har ett inte oansenligt stöd (50 000 kr) av kommunen. Men av vad jag såg och hörde skapar entusiasterna något väldigt fint för de pengarna. Med en ännu aktivare marknadsföring (det görs en hel del redan) så kommer Lantbruksmuséet att dra ytterligare turister till kommunen.

Det kostar bara en hundring att vara med! Hör av dig till Inge Palmkvist, Christer Eklund eller Siw Johansson så får du säkert bli medlem.

Och gör en utflykt dit till sommarn!

Inga kommentarer: