2009/03/14

Ryskt uppvaknande

Jag har en rysk läkare i min bekantskapskrets. Hon berättade för mig att rysk TVs kanal 1 häromkvällen körde ett helt program om alkohol och de problem alkoholen orsakar i Ryssland. Visst har man sagt nån gång på TV att man inte borde supa men hon kan inte erinra sig att hon någon gång sett ett såpass seriöst försök till beskrivning och analys av problemet.

Vi har ju pratat en del om alkohol jag och läkaren förutom att hon som distriktsläkare i en av Stockholms förorter verkar i en miljö där man möter problemet. Hon kunde därför ställa diagnos på programledaren som var skamligt okunnig på området. Enligt denne ställde inte alkoholen till med några problem i Afrika, Indien och Kina. Det är en intressant(!) analys.

Men nu ska jag inte gnälla utan se positivt på att rysk TV äntligen då börjat ta i en av de stora sociala, hälsomässiga och ekonomiska utmaningarna i landet. Bara att önska dem lycka till och vänta på att de bjuder in IOGT-NTO-rörelsens Internationella Institut att komma och utbilda dem.

Inga kommentarer: