2009/03/02

Mobbning uppmärksammad

Skolverket levererar idag en rapport som är mycket kritisk mot antimobbningsarbetet i skolan. Förra helgen var jag på Feministiskt forum i Stockholm där mobbningen också togs upp i ett seminarium. När jag själv jobbade på Grosvadskolan upplevde jag att arbetet mot mobbning hade en hyfsad kvalitet.

Det finns många aspekter på mobbningen. Förutom det lidande och utanförskap det kan skapa begränsas också en mobbad människas möjligheter till inflytande i samhället. Med andra ord är mobbning en demokratifråga också. Det ger ytterligare en dimension till hur det hindrar en människas utveckling.

I dagens NT fins en artikel om en syriansk tjej som var svårt mobbad i skolan men som med ett lika modigt som drastiskt grepp (och uppenbarligen smart) fick hjälp att komma tillrätta med mobbningen.

Jag vet själv vad mobbning innebär. Under de fem första åren i skolan var jag själv utsatt. Det gick så långt att jag stannade hemma. Nu föreslår Skolverket att lärarutbildningen tillförs normkritisk utbildning för att lärare ska bli duktigare på att förebygga och ta itu med mobbning.

Jag ska följa upp ett arbete vi gjorde på några av skolorna i kommunen i höstas, där elevrådet på en skola klart uttryckte att deras arbetsmiljö inte är trygg även om det hade blivit bättre.

Inga kommentarer: