2009/03/26

Kul me' riksda'n


Ibland är det här jobbet särskilt kul. Jag fick inbjudan till socialdemokratiska gruppen i utrikesutskottet för några veckor sedan. Det var Olle Thorell och Kent Härstedt som ville arrangera ett seminarium om alkohol som utvecklingshinder. Klart vi gjorde ett seminarium.

I tisdags stod så jag, mina norska kollegor Dag Endal och Öystein Bakke tillsammans med Rogers Kasirye, som är chef för UYDEL, vår samarbetspartner i Uganda i riksdagshuset. Vi beskrev hur alkohol på olika områden griper in i människors liv i utvecklingsländer och försvårar en redan svår situation. Kent Härstedt vittnade om att han fått upp ögonen de senaste åren för magnituden av problemet, inte minst sedan han läst vår bok Världens baksmälla.

Läs mer om seminariet på www.bistand.iogt.se.

Tillsammans med en innehållsidé skickade jag in ett braskande förslag till rubrik för seminariet. Att alkoholen dödar 2,4 miljoner människor och aids "bara" 2,1 miljoner kanske bidrar till att ge perspektiv på alkoholproblemets omfattning.

Eftersom kondom är en effektiv metod att skydda sig mot aids tror jag jag ska utveckla en kondom för grogglas. Dags att sluta gulla med alkoholen, "a truly giant killer".

Inga kommentarer: