2008/12/31

Förväntan och tillit

Snart är alla av 2008 års timmar förbrukade. Jag ska inte se tillbaka. Visst ska man göra det ibland också men det är så mycket intressant framåt.

Jag skrev just några rader till Thomas Babor, som är så värdefull i det arbete vi håller på med att möta alkoholindustrins allt flitigare uppvaktning av afrikanska regeringar i syfte att undergräva folkhälsan. Industrin gör det med betydande framgång så här långt också. Men med Thomas Babor et al verk “Alcohol no ordinary commodity” förändrades landskapet och från att ha varit på ständig reträtt känns det - som jag också skrev till Tom som är vår huvudföreläsare på en konferens om alkohol och alkoholpolitik för Östafrika i Arusha, Tanzania, om två veckor - att tidigare slogs vi med rätt slöa svärd, nu går vi in i en fortsatt kamp med skarpslipade vapen.

Tre viktiga rekvisit för att lyckas finns där idag:
- KUNSKAPEN/forskningsunderlaget
- ENGAGEMANGET
- OPINIONSMOBILISERINGEN/allt fler sluter upp.

Jag ser med tillit och förväntan fram emot ett 2009. Och vilket "födelsedagsparty" det blir i Arusha när jag fyller 60 den 14 januari. 70 pers från 10-12 länder i en härlig, stor arbetsgemenskap. Det är eufori för mig!

Inga kommentarer: