2008/12/24

Handelsministern talar för egen läpp

Jag har en särskild relation till Ewa Björling, den moderata handelsministern. Nu tycker hon att EUs marknad ska öppnas för svenskt snus. Vårt snus lever ju på en undantagsklausul. För ett drygt år sedan tillägnade jag henne en limerick med anledning av en del händelser med fortkörning och svartbygge. Jag byggde ut den med en andra strof. Hoppas hon sätter pris på mitt ode.

Ode till Ewa Björling

Hon är handelsminister hon ifrån Ekerö
och så gaspedalsglad denna Porschemö.
Har en svartbyggd veranda
i moderatblå anda
och ett samvete vitt som aprilmånadssnö.

Och med putande läpp hörs nu snuset hon rosa.
Hon sa: Fritt ska den handlas i EU min dosa.
Idiotie, bullshit och quatsch!
Det är dags för en Swedish match
nästa gång när till Bryssel jag ställer min kosa.

(Lustigt! För precis ett år sedan inledde jag min blogg just med limericken om handelsministern. Undrar vad hon hittar på inför nästa jul som kan föranleda mig att skriva om henne. Om två jular hoppas jag få lyckönska henne till ministerpensioneringen.)

Inga kommentarer: