2008/12/27

Rökfritt Finspång

Ibland måste vissa förslag planteras för att långsamt få chans att mogna. Det sägs att Göran Persson släppte upp försöksballonger. Han gjorde det dock inte själv utan lät andra göra det.

För snart ett år sedan väckte jag frågan om att Finspång skulle införa rökfri arbetsplats. Det vore väl en smärre överdrift att säga att det blev jubel i partigruppen. Trots reaktionen så är det ett förslag i tiden om man ser till hur tobaken sakta men säkert drivits på reträtt. Rökfria restauranger har ju blivit en succé istället för en katastrof som näringen förutspådde (troligen med gott stöd av tobaksindustrin). Nu har även den stora grannkommunen beslutat införa rökfri arbetsplats Norrköpings kommun så egentligen: Vad väntar vi på? Motionen ligger färdigskriven på min hårddisk sedan ett år tillbaka. Men jag vill ju helst vinna majoritetsstöd för den om jag ska lägga fram den.

Ytterligare ett skäl att väcka frågan är det faktum att elever på högstadiet i Finspång röker i lika stor utsträckning idag som för 5-10 år sedan, beroende på att tobaksfrågan inte drivs aktivt på kommunal nivå. Närsjukvården erbjuder rökavvänjning, men det är landstinget och inte kommunen.

Jag får släppa ballongen internt först får jag se om landskapet är lika avvisande idag som för ett år sen.

Inga kommentarer: