2009/02/22

Från hedersvåld till fejkad orgasm

I helgen var jag på Feministiskt forum på ABF-husset i Stockholm. Och min dotter och hennes kompis var med. Jag trodde att de skulle orka med ett seminarium lördag och ett söndag. De körde ett på lördagen och tre på söndagen. Stormförtjusta efter att ha lyssnat på Lyft vardagsrädslan från de unga tjejerna, Kvinnans rätt till sin kropp, Våldtäkt - myter och sanningar för att avsluta med en workshop i Feministiskt självförsvar..

Jag är imponerad av deras intresse men också av kvaliteten på föreläsningarna. Det var många goda föreläsare och givetvis fruktansvärt kvinnodominerat. Skulle tro att 5% av deltagarna var män. Det var mycket folk hur som helst.

Själv hann jag med seminarier om våldtäkt, om vardagsrädsla, om ojämställdhet i vården (ett mycket bra seminarium med vänsterpartiets MEP Eva-Britt Svensson), fundamentalistiskt utvecklingsbistånd som hotar kvinnors rättigheter, kvinnor och bistånd, ett jämställdhetsseminarium med UNIFEM, fejkad orgasm och slutligen ett om barn, ungdomar och hedersproblematik.

Jag ska omsätta delar av det här i politik i Finspång. Andra delar ska jag ta med mig till jobbet och vårt utvecklingssamarbete i Arfika, Asien och Östeuropa. Feministiskt forum kommer igen nästa år och jag törs nästan ta gift på att dottern ska dit. Till och med om jag själv inte åker. Det är rätt lagom att den politiska medvetenheten väcks vid 15 års ålder.

När hon satt ikväll och avslutade sin recension om Mina drömmars stad kom ett avsnitt att bli en genusanalys av det sena 1800-talssamhället!!! Detta bådar gott. Det återstår onekligen fortsatt en del att göra på jämställdhetens område!!

Inga kommentarer: