2009/02/17

In i lejonets kula

Lär känna fienden! Det är ett axiom. Vilken kamp som än ska utkämpas så har man fördel av att känna fienden. När öljätten Anheuser-Busch/InBev (AB = Budweiser, som köptes av belgiska InBev ifjol) arrangerar en seminariedag om Social Norms den 31 mars i Bryssel, då är jag där. Jag kommer att möta en mur av industrirepresentanter, alkohol- och nöjesindustri, och dessutom ett antal akademiker som för pengar från alkoholindustrin ska bevisa att bara man skapar normer kan man förebygga skador som alkohol förorsakar.

Jag kommer att möta flera exempel på industrins Social Aspects Organisations. SAO är konstruktioner som till synes är oberoende men är uppbundna av pengar från industrin. Ett sådant exempel är Social Norms Institute vid University of Virginia, som lever helt på anslag från Anheuser-Busch. Den forskning som utförs där syftar knappast till att minska alkoholkonsumtionen, även om den pretenderar att göra det. Syftet är snarare att leda fokus från mer effektiva metoder att begränsa konsumtion och skadeverkningar. I SNIs fall redovisar man faktiskt öppet anslagens ursprung.

Från EU kommer Robert Madelin, chefen för hälsa och konsumentskydd. Dessvärre lär han vara industrins handgångne. Han jobbade tidigare som chef på DG Trade, handelsdirektoratet, och det bekymrar mig när en person ansvarig för hälsa har den bakgrunden och de kontakterna. Särskilt som Madelin representerar ett land vars regering är oerhört alkoholindustrivänlig, Storbritannien.

Jag får se upp. Kanske omvänder de mig.

Inga kommentarer: