2009/02/09

Jag gillar Anders Borg!

Jag gillar Anders Borg, Inte för hästsvansen. Inte för att han är moderat. Inte för att han är östgöte (ja, i all fall uppväxt i Norrköping).

Nej, jag gillar honom för att han är så vetenskaplig i sin politik. Och i senaste numret av tidskriften Addiction får han starkt stöd för denna politik. I över 100 studier, närmare bestämt 112 studier under 40 år, så visar det sig att han har rätt. Vi ska inte sänka alkoholskatterna! Alla dricker mindre om priset är högt, gamla, unga, kvinnor, män, drinkare och smuttare.

Results from over 100 separate studies reporting over 1000 distinct statistical estimates are remarkably consistent, and show without doubt that alcohol taxes and prices affect drinking,” said Alexander C. Wagenaar, Ph.D., a professor of epidemiology and health policy research at the University of Florida College of Medicine, and the senior author of the study. “When prices go down, people drink more, and when prices go up, people drink less.”

Att allas drickande påverkas så att man dricker mindre bekräftas i studien:

The study also determined that tax or price increases affect the broad population of drinkers, including heavy drinkers as well as light drinkers, including teens as well as adults.

Jag höjer min röst för dig och din alkoholpolitik, Anders, även om du inte får min röst i andra sammanhang!

Inga kommentarer: