2009/05/17

Ännu ett meningslöst krig är slut

Den tamilska gerillan kapitulerade officiellt idag. Om det är dess slutliga död återstår att se. De våldsamma förföljelserna av tamiler, som jag hamnade mitt i för 32 år sedan när jag var volontär i Sri Lanka, blommade ut i fullt inbördeskrig sex år senare.

Det jag upplevde under mina två år och det jag såg och tog del av senare gjorde de många tamilska gerillagruppernas uppkomst logisk. LTTE var en av många, närmare 20 st grupper sågs födas. EPRLF, TELO, EROS och många fler. Men ännu en gång visar sig vapnen vara dåliga konfliktlösare. LTTE gav upp idag och regeringen står kvar med en gigantisk utmaning att vinna tamilernas förtroende, få igång en utveckling i de tamilska delarna av landet och demobilisera nästan 100 000 man.

Det känns som att bara första halvleken spelats. Nu börjar andra och den blir tuff om än inte lika blodig. Om ett par år kan vi se om Sri Lanka är på väg åt rätt håll. Den enorma krigströttheten är en garant för att man låter vapnen ligga. Men inte hur länge som helst.

Inga kommentarer: