2009/05/31

Strömming och inbördeskrig


Trots att jag var trött och sliten drog jag iväg till Stockholm på lördagen. Det var tre saker som drog och vid dagens slut såg jag tillbaka på allt med stor tillfredsställelse.

1. Min tidigare chef bor i Vaxholm och att åka dit och äta nylandad och nystekt strömming så här års är en kulinarisk höjdare. Då går man till "Strömmingslådan" och beställer en knäckemacka med strömming och rödlök till. Mmmmmmmmmm!! Efter en dryg timmes båtresa från Strömkajen med massor av vackra skärgårdsvyer och så denna macka och halvannan timmes avslappnat snack med f d chefen. Bra inledning på dagen som var helt igenom solig. Bussen in till stan sen.

2. Så möttes vi sju personer i den informella googlegruppen Sri Lankakommittén på Svenska Freds på Svartensgatan på söder strax nedanför Moseback torg. Drygt 18 000 personer svettade sig samtidigt igenom Stockholm Maraton denna eftermiddag. Några timmar senare hade vi grundat Sri Lankakommittén med syfte att sprida information i Sverige om Sri Lanka och att bevaka att de mänskliga rättigheterna värnas i ett sönderslitet land.
Det är "the founding fathers and mothers" du ser på bilden. Jag är också en fast jag står bakom kameran. Supertrevligt gäng!!! Längst ut till höger ser du Camilla Orjuela som setts på TV och hörts i radio ett antal gånger i samband med slutstriderna i Sri Lanka under maj månad.

3. Uppdrag tre var att få en namnteckning för en EU-ansökan och jag hade sån tur att när jag skulle sätta mig på en buss vid Slussen för att åka ut till Tollare på Värmdö och få denna namnteckning kom handen som skulle skriva till Slussen. Så sparade jag en timme och kunde söka upp Camilla och de övriga på den indiska restaurangen där jag intog en vegetarisk thali och en mangolassi.

Strax efter midnatt var jag hemma igen efter en vederkvickande och intellektuellt stimulerande dag. Och en namnteckning på fickan! Vad mer kan man önska av livet?

Inga kommentarer: