2008/10/08

Farväl och vi ses igen!

Vitryssarna och några till hos Mariedalslänkarna

Idag tog jag avsked av Andrey, Stanislaus, Margarita, Igor, Dinara och de övriga vitryssarna. Det blev känslosamt. Gruppen har varit här i sex dagar varav jag tillbringat fyra intensivt nära dem. Gennadij som varit nykter i 18 år hade en livshistoria som inte väcker avund. Båe alkohol- och narkotikamissbruk samt fängelsetid.

Gennadij - en livshistoria som krönts med 18 års nykterhet

Vi har levererat ett mycket bra program, tycker de och det tycker jag med. Tollarelärarna, Olle, Staffan och Barbro, håller mycket hög klass såväl kunskapsmässigt som pedagogiskt. Minst 24 karat. Jag sade det till rektorn Eva idag när jag åkte och hon såg stolt ut och sade: Jag vet det. Tollare folkhögskola kan leverera högklassiga utbildningar vid sidan om sina långa kurser.

Det ska bli spännande att följa upp det vitryska besöket om ett år eller två och se vad resan hit gav för effekt. Har det då hänt nåt i Minsk och kanske även i Vitryssland i sin helhet. Kommer det att finnas fler än åtta behandlingsplatser för missbruk i hela landet som har en befolkning ung så stor som vår.

Knutten Olle med spättorna Oksana och Dinara

Inga kommentarer: