2008/10/30

Motståndsrörelsen är född

Undrar om inte vinden vänder? Härlig rapport från Uganda där Gunnar och Rogers samlade ett 60-tal personer för att diskutera hur man ska agera för att fälla förslaget till alkoholpolicy. Det förslaget har skrivits av alkoholindustrins representant, Keith Evans, som åker runt i Afrika och manipulerar policyprocesser.

Fullständig enighet i Kampala. Hur många organisationer som var representerade vet jag inte men säkert ett tiotal. Motståndet mot industrin håller på att organiseras. En motståndsrörelse är född i Östafrika och med "general" Rogers Kasirye i ledningen får fienden (läs:alkoholindustrin)det tufft framöver. I januari samlar vi styrkorna i Arusha. Då är jag med också.

Min roll är konsultens. Jag analyserar och dissekerar policyförslagen och avslöjar hur dåliga de är ur folkhälsoperspektiv. Min analys låg till grund för diskussionen i Kampala i går och i förrgår.

Möjligen är vi på väg att skriva historia i Östafrika. Hittills har Keith Evans "glidit runt i limo" i Afrika. "Risken" är att inte ens pansarbil kommer att räcka inom en månad eller två. Festen är över ICAP! Skål för nederlaget!

Inga kommentarer: