2008/10/16

Forshaga - here I come

Värmland hör av sig ibland. Det blev en del spår från tiden jag jobbade där. Så ikväll ska jag ta mig an ett gäng politiker i Hvilan, IOGT-NTO-lokalen, i en debatt(?) om alkohol och kommunal alkoholpolitik. Jag är onekligen lite dubbel inför uppdraget. Men när gamla bekanta och kämpande idealister hör av sig och vill ha assistans är det svårt att säga nej trots 6 timmars bilresa i oktoberkvällens regnmörka landskap.

Dubbel är jag eftersom jag vet hur svårt det är att baxa igång politiker på det här området så att det kan hända nåt. Jag ser ju här i Finspång och i Östergötland i mitt politiska värv att i mitt eget parti är denna fråga ingen prioritet. Och vore det inte för att jag är aktiv i (v) här vore det sannolikt en ickefråga för (v) i Finspång liksom det var en i det närmaste ickefråga i (v)s landstingsgrupp när jag satt i landstingsfullmäktige.

Den belastning alkoholen utgör på samhället och individer, socialt, hälsomässigt och ekonomiskt, motsvaras på inget sätt av en proportionellt sett lika stor politisk initiativkraft.

Samhället lider, ekonomin blöder, individer far illa, våldet får näring, otryggheten breder ut sig, men att gripa sig an alkoholfrågan och begränsa utrymmet för alkoholen i våra liv och i samhället? Nej! Rädsla, feghet, egna mönster m m är så starka faktorer att vi hellre pratar om något annat.

Får se om politikerna i Forshaga går att tända. Jag tvivlar. Hoppas mitt tvivel gör att jag känner utmaningen, att jag blir provocerad.

Inga kommentarer: