2008/09/16

Att vara förälder till världens barn

Det närmar sig nu. Det är egentligen redan igång. Insamlandet av pengar till Världens Barn. 10-11 oktober är den stora TV-galan och då ska vi nå upp till 100 miljoner kr.

På torsdag ska vi träffas vi som jobbar med insamlandet här i Finspång. Vi lyckades bra förra året. Jag fick uppgiften som kommunsamordnare för två år sedan och det var verkligen ett lyft ifjol när ytterligare några organisationer kom med i Världens barn, Kooperation utan gränser och Lions. Båda dessa lyfte resultatet tillsammans med oss övriga i Röda Korset, Lutherhjälpen, Rädda Barnen och IOGT-NTO-rörelsen till över 77 000 kr. Helst ska vi komma högre i år men, men, men .....

Hoppas att de andra är laddade för jag känner att jag för min del är alltför hårt belastad i mitt spännande jobb för att hinna med så mycket mer än lokalpolitiken här på hemmaplan. Jag borde ha gjort mer.

Det finns massor av barn i världen som behöver lite extraföräldrar i form av generösa givare. Ger man en peng kan man t ex känna sig som förälder åt barn i Myanmar (Burma) som tvingas över gränsen till Thailand av fattigdom och förtryck.

Gränsproblematik
På gränsen mellan Burma och Thailand lever är problemen stora med fattigdom, droger och sexhandel. Framförallt finns där många utsatta barn och unga mödrar, som lever på att tigga eller prostituera sig. Med hjälp från Världens Barn stöder vi nu organisationen VGCD, som arbetar med barn och kvinnor upp till 25 år, för att ge dem möjlighet att förändra sina situation. VGCD har både uppsökande verksamhet, utåtriktade aktiviteter, läger och "Drop in center". Genom detta når de 150 barn och kvinnor, varv 120 på den burmesiska sidan gränsen. De ger även akut hjälp till dem som utsatts för människosmuggling och anordnar fortbildningar för personal och volontärer som arbetar för organisationen.
(Ett av våra Världens barnfinansierade projekt.)

Inga kommentarer: