2008/09/28

Vitrysk kämpe

Mötte en spännande person på Internationella torget på Bokmässan idag. Olga Karatch som leder medborgarrättsrörelsen "Our house" i Vitryssland. Hennes berättelse om kvinnans situation i Vitryssland var inte uppbyggande.

Satt sen på tåget hem och läste en artikelsamling som Centerns Internationella Stiftelse, som var värd för henne, har låtit översätta. De ger en intressant inblick i det vitryska samhället och villkoren för att driva politiska partier och utveckla demokratin. Det är hårda ord mot Lukasjenko och en tuff uppgörelse även med det vitryska folket.

Väldigt intressant är att den första artikeln handlar om "funfiriks", små flaskor med alkoholbaserad hagtornstinktur som alkoholister räknat ut är billigare än vodkan. "Funfiriks" säljs på apoteken. Olga skriver:

Varför väljer vitryssar "funfiriks" på morgonen, varför inte en sådan ädel sak som att kämpa för en demokratisk och blomstrande framtid för Vitryssland? Varför minskar antalet personer som håller på med politik istället för att öka?
Frågan är retorisk. Vad kan politiska aktiviteter ge en vanlig vitryss annat än problem?


Första artikeln handlar om vitryska myter som Jag är den intelligentaste, alla andra är dumma. Hon skriver också om klichéer som Den ena klichén är att vem som helst kan bli lärare. Den andra är att vem som helst kan bli politiker. Hon häcklar sitt land, sitt lands ledare och dess befolkning friskt.

Jag tog tillfället att prata lite alkohol med henne eftersom jag om några dagar ska vara värd för en vitrysk delegation under fem dagar. Hon bekräftade att alkoholen är ett mycket stort problem i Belarus (Vitryssland) och att kvinnorna dricker allt mer.

Jag tror inte att jag har träffat Olga för sista gången. Och hon lärde mig att man inte tar en vitrysk kvinna i handen och hälsar. Det är inte kulturellt korrekt. Jag ska försöka komma ihåg det på lördag.

Inga kommentarer: