2008/03/13

Anders Wijkman kunde ha frågat mig.

Empiri eller vetenskap?

Empiri det är när jag blir resursvegetarian för drygt 25 år sedan. Med mitt engagemang i globala frågor, men utan särskilt mycket vetenskapligt underlag kunskapsmässigt, kommer jag fram till slutsatsen att den här planeten inte tål en livsmedelsproduktion av den typ vi har i början av 1980-talet, en resurs- och miljöförstörande köttproduktion.

Vetenskap det är när Anders Wijkman 27 år senare som ledamot i klimatberedningen drar slutsatsen baserat på det hundratals forskare för tiotals miljoner kommit fram till, dvs detsamma som jag konstaterade - då!

Jag skriver inte detta för att förhäva mig utan för att ge upprättelse åt det vi kallar för vanligt sunt bondförnuft, byggt på observationer med åtföljande resonemang. Om inte ekonomiska intressen pumpade in gigantiska belopp i att manipulera oss att inte lita på det vi egentligen ser så skulle den här världen förändras till det bättre i långt snabbare takt än den för närvarande gör. På vissa områden är den helt ute på villospår.

Inga kommentarer: