2008/03/02

Striden går vidare

Kontaktade ett par av riksdagsledamöterna som jag hade med mig till Bryssel i november. Jag informerade dem om hur alkoholindustrins konsulter försöker påverka alkohollagstiftningen i ett antal afrikanska länder. Skickade också över utkastet till text för en alkoholpolicy/-lagstiftning i Uganda (framarbetat av alkoholindustrins konsult i hälsoministerns namn) med mina egna kommentarer för att göra manipulerandet tydligt.
Egon Frid och Kent Persson i (v) har jag haft kontakt med tidigare, nu var det Jan Lndholms (mp) och Rosita Runegrunds (kd) tur. Det här är en del av en strategi som handlar om att mobilisera brett i resp land men också i Sverige och EU. Mobiliseringen gäller såväl NGO-sfären (enskilda organisationer alltså) som GO-sfären (myndigheter och statliga organ) i såväl utvecklingsländer som här. Striden går vidare.

Inga kommentarer: