2008/03/18

Fascinerande nyspråk

Krig är fred skrev George Orwell i romanen 1984. Han myntade också ett par andra paradoxer: Okunnighet är styrka och Frihet är slaveri.

I dagens Afrika skapar Diageo en egen skön, ny värld (för att referera till en annan dystopi) med ett språk kring alkoholen som inte står Orwells 1984 efter.

.... to play an active role in society,contributing to the economic, social and environmental development of the communities in which we operate.

.... it is common knowledge that excessive or inappropriate consumption can cause health and social problems for individuals and society. As one of the leading drinks businesses in Africa we want to be at the forefront of industry efforts to promote responsible drinking.


Med sina smörsöta, eleganta formuleringar ger Diageo Africa ett intryck av att bry sig om att ingen ska hamna i sociala, medicinska eller ekonomiska bekymmer till följd av deras produkter. För att förstärka den imagen delar man ut en Business Reporting Award varje år, som syftar till att skapa en bättre bild av Afrika. Diageo har ett Water of Lifeprogram för att framstå som ansvarstagande för fattiga människors dricksvattenbehov, man gör stor sak av hiv/aidsprogrammet för anställda och hävdar att man bidrar till att förverkliga FNs millenniemål.

Det är fascinerande hur vackert man kan få världens största alkoholproducent att framstå och samtidigt förringa, om kanske inte helt förneka, de negativa konsekvenserna av att Afrika alkoholiseras alltmer.

Här finns länken http://www.diageo.com/NR/rdonlyres/44579410-DBA7-4419-97CA-2B25B7866EF4/0/AFRICA_CORPORATE_BROCHURE.pdf

Låt dig fascineras!

Inga kommentarer: