2008/03/02

Propagandakriget

I varje krig pågår det ett propagandakrig parallellt med strider. Inbördeskriget i Sri Lanka är inget undantag. Propagandakriget förs på flera fronter. De faktiska egna förlusterna underrapporteras och fiendens förluster överdrivs.

Det är ett psykologiskt krig med minst tre målgrupper.
För det första gäller det att lura den egna befolkningen som ska övertygas om att förlusterna är ringa och att striderna går bra och att fienden förlorar.
För det andra ska de egna trupperna stärkas moraliskt genom att förmås tro att fienden lider stora förluster och försvagas.
För det tredje ska motståndarens trupper genom att ta del av ens egen information luras att tro att förlusterna är större än den egna ledningen uppger och på så sätt demoraliseras.
Det finns en fjärde målgrupp och det är det internationella samfundet inkl stödgrupper av olika slag.

I Sri Lanka avslöjades propagandamaskineriet häromdagen när försvarsstaben på hemsidan rapporterade 45 dödade gerillasoldater medan befälhavaren för striderna i norra delen av landet uppgav 22. Det intressanta är att det inte ens är säkert att antalet ligger nånstans mellan de två talen. I båda fallen kan det sannolikt handla om överrapportering, i det förra med all säkerhet.

Det gamla talesättet att krigets första offer är sanningen har åter bekräftats.

Inga kommentarer: