2008/03/14

CSR - en omöjlighet

Corporate Social Responsibility (CSR) är honnörsord för alla större företag i världen idag. Med det indikerar man att man inte ägnar sig åt rovdrift varken på människor eller natur. Men hur mycket substans är det i företagens sociala ansvarstagande, som CSR betyder i översättning.

Ta DGB som exempel, den största distributören av sprit och vin i Sydafrika, som skriver så här på sin hemsida:
In particular we support the aims of the South African Constitution to improve the quality of life of all citizens and free the potential of each person.

Att utan att rodna skriva att man vill höja alla medborgares livskvalitet och frigöra varje enskild människas potential när man, ofta med omfattande marknadsföring, distribuerar en substans som är bereondeframkallande, som framkallar/bidrar till fattigdom och ohälsa samt sociala problem, det kräver både rymligt samvete och oblyghet. (Jo, det där kommer att räknas inte bland dagens 'understatements'.)

CSR är ingenting annat än ett förhållningssätt hos ett företag som DGB, vilket styrs av två saker:
A. Befintlig lagstiftning och grad av tillämpning av denna lagstiftning.
B. Marknadsvärdesbedömning av att framstå som ansvarstagande i förhållande till konkurrenter och till marknaden i sin helhet.

CSR är för alkoholindustrin ett av flera marknadsföringsinstrument eftersom CSR på alkoholområdet per definition är en omöjlighet. Givetvis finns det större och mindre bovar i det här sammanhanget också, men de som framstår som små är det ofta av strategiska skäl som val av segment man marknadsför sig gentemot.

Inga kommentarer: