2008/05/29

En kväll med brott......

...sförebyggande rådet. Stormöte ikväll där vi från BRÅs sida bjudit in alla möjliga intressenter. Pensionärsföreningarna var där och säkerhetschefen på Siemens, annars var det lite av förenings- och näringsliv. Men KRIS var där, frivården, social- och humanistiska förvaltningarna och så vi i BRÅ då förstås.

Vi hade en högröstad och bredkäftad skåning på besök, BRÅ-samordnaren i Båstad/Ängelholm som berättade hur han jobbar med viss eller stor framgång. Men hans operativa och situationspreventiva uppdrag passar dåligt ihop med vårt socialpreventiva, samordnande uppdrag. Men där fanns en del pärlor som vi ska ta vara på.

Igår tog vi den nya drogpolicyn för Finspång så jag sparkade rätt bra för den och sade att om vi gör ett riktigt bra jobb för att förverkliga målen i den kan vår närpolischef Tony söka A-kassa om fem år. Jag spekulerade i att 60-70% av brotten är alkohol- och narkotikarelaterade. Men han höjde till 80%.

Jag hoppas det blev tydligt därmed var vi ska sätta in stöten. Till och med om vi "bara" fick bort en fjärdedel av de brotten skulle vi få ett långt tryggare Finspång. Systembolagets produkter och gyllene halvmånens skördar är några av de verkliga bovarna i brottsbilden.

Men skulle jag föreslå att vi försöker påverka Finspångs vuxna att dricka mindre är jag inte längre säker på att mina kollegor i BRÅ vill bli sedda med mig. Mina partikamrater skulle det inte .... men jag har gärna fel på den punkten.

Det får bli ett mer traditionellt gnetande med lite grannsamverkan, lite vakter som städar bort buset i centrum, lite antilangningskampanjer, lite ungdomsverksamhet och lite annat smått och gott som gör att det blir en del bättre men egentligen inte förändrar så mycket.

Inga kommentarer: