2008/05/29

IG-Lärare eller MVG-Lärare

Mary Gezelius, f d idrottslärare, skriver så här i en insändare i NT: Läste i NT 15/5 om att elever sätter betyg på sina lärare. Hur är detta möjligt när de inte har någon lärarutbildning? Det är bättre att ni elever jobbar med era skolämnen så ni blir godkända och får ett bra jobb när ni lämnar skolan. Läraren kan säkert sitt jobb med examen på Lärarhögskolan.

Jag förstår inte att en del lärare är så rädda för att själv bli "utsatta" för betygssättning. Jag tyckte själv det var väldigt bra när elever gav mig feedback nån gång. Det tog jag som ett förtroende och gjorde jag ett dåligt jobb nån dag så fick jag ju nyttig reaktion av mina elever. Det ligger ju framför allt en betydande möjlighet i detta. Jag skrev alltså ett inlägg: Att "betygsätta" en annan människas arbetsprestation gör vi ju dagligen, inom familjen, kollegor emellan, arbetssäljare-arbetsköpare. Varför skulle inte elever kunna ge lärare feedback på förmåga att entusiasmera, motivera, förmedla och levandegöra, förklara, stödja, lyssna och respektera, reagera på kränkningar m m, det som är läraruppdraget. En sådan feedback är ju utvecklande för en lärare om den görs på rätt sätt och tas emot på rätt sätt.
Per-Åke Andersson (f d lärare)


Undrar hur ett sådant förslag skulle tas emot av våra lärare här i Finspång? Skulle man få ångest eller skulle man se det som en möjlighet?

Inga kommentarer: