2008/05/02

Kvinnor är mindre värda

Läser en artikel om kvinnors löner i Kanada. Lustigt så bekant det låter. Att för varje dollar en man tjänar så tjänar kvinnor 75-80 cent. Kvinnor i ledande ställning tjänar nästan 90 procent av vad männen gör medan i serviceyrken tjänar kvinnorna bara 65-70 procent av vad männen tjänar.

Tänk va' bekant det låter. det är nästan som Kanada skulle vara Sverige. Faktiskt lite värre till och med än Sverige. Det får mig att tänka på vad vi skrev i kommunens årsredovisning som vi antog i tisdags. Där skrev vi så här i min nämnds redovisning: Kommunals avtal med en löneökning för sina medarbetare kan ses som ett led i jämställdheten. Jag gjorde följande notering i marginalen: Återstår att se när man jämför med var övriga avtal hamnar. Jag tycker redan nu att avtalen för övriga sektorer tycks hamna i liknande procentsatser och då har återigen gapet ökat eftersom utgångslönen är högre.

Och i Irak har mer än 4 000 kvinnor fallit offer för s k hedersmord de senaste 15 åren. Jag börjar tvivla på att jag under min livstid får uppleva att kvinnan kommer att betraktas vara värd lika mycket som mannen - varken här eller nån annanstans.

Vi är högt civiliserade säger alla. Det är snart dags att be om definitionen på högt civilserad.

Inga kommentarer: