2008/06/28

Turbulens och omdömeslösa drömmar

Det har onekligen varit speciella dagar i den lokala politiken. Brytningen med (s) är definitiv. De samarbets- och förändringsvilliga krafterna i socialdemokraterna var inte starka nog för att bryta gamla, traditionella strukturer och maktcentra. Det är synd, men den ideologiska samhörigheten med socialdemokratiska värderingar är inte tillräckligt för att gå vidare. Idag tycks det vara alliansens partier i Finspång som är beredda att gemensamt med oss i (v) göra nödvändiga förändringar.

Jag blev uppringd av en uppbragt vänsterröstare i Södermanland som undrar hur vi kan hålla på att "tramsa" med borgarna här i Finspång. Han tyckte det skulle vara bättre att låta alliansen sköta skutan och visa hur dåliga de är på det för att Finspångsborna ska ge dem på tafsen i valet om två år.

Jag gjorde ett försök att förklara skillnaden mellan politik på nationell nivå och kommunalpolitik. Den senare präglas av betydligt färre ideologiska konflikter. Det är ganska konkreta sakfrågor vi har att förhålla oss till och oftast råder konsensus i den kommunala politiken. Ta budgeten t ex. (s) och (v) lade senast en budget på en miljard i runda tal. Hur mycket brukar borgarnas budget avvika? Max 10 milj. Dvs i det ekonomiska underlaget för den kommunala verksamheten satsar vi till 99 procent lika oavsett styre.

Jag lovade Christer, han hette så, att med vänsterpartiet vid makten blir det inget vårdnadsbidrag. Jämställdhetsarbetet - kvinnors lika rättigheter och möjligheter - är alltför viktigt för att vi ska dagtinga på den punkten. Vi kommer inte att sälja ut äldreomsorgen och några avknoppningar à la moderatstyrda Täby kommer heller inte i fråga.

Nej, nu är det resultat som gäller utan att sälja ut själen. Utveckling av kommunen. Leverera det medborgarna vill ha. Bättre politisk styrning i riktning mot de mål vi satt upp och lovat leverera. Det är det Finspångsborna efterfrågar. Det är det som skapar förtroende som ger oss legitimitet att leda kommunen.

Jag vet inte om jag var pretentiös eller rent av högmodig. Men jag dristade mig att avsluta samtalet med Christer med att säga att stödet i Finspång för vänsterpartiet inte längre är 12 procent, som vid senaste valet, utan uppåt 20 procent. Men det är säkert en omdömeslös dröm jag ger uttryck för.

Inga kommentarer: