2008/06/23

Inte illa, Kenya, inte illa!

En uppgift jag har i mitt jobb är att bistå våra partners med råd och dåd kring alkoholpolitik i de länder vi har samarbete i. Senaste två dagarna har jag läst ett förslag till ny alkoholpolitik från Kenyas minister för provinsadministration och inre säkerhet.

Det är inget dåligt förslag trots en viss infiltration av alkoholindustrin. Men man har tagit till sig det vetenskapliga underlag som finns om vad som är effektiv alkoholpolitik från ett folkhälsoperspektiv. Det ser riktigt bra ut. Kan man nu bara ställa industrin offside så kan det bli riktigt bra och stilbildande i regionen.

SCAD ska lägga sina synpunkter och jag har inbjudits av NACADAA, Kenyas byrå för narkotika och alkoholfrågor, att framför mina synpunkter. Ena dagen Finspångs alkoholpolitik, andra dagen Kenyas. I bästa fall är man med och påverkar åt det håll som innebär friskare och tryggare samhällen.

Inga kommentarer: