2008/02/22

Target: YOUTH

Alkoholindustrin hävdar i sina etiska koder/uppförandekoder att de inte ska rikta sin marknadsföring mot minderåriga. Diageo gör nu en stor marknadsföringskampanj i USA för att marknadsföra vodkan Smirnoff med olika smaker som blåbär och hallon. Det sker med en musiksatsning och musikstilen är hiphop med musik av verkligt stora, etablerade artister, eller ’ikoner’ som Common, Quest m fl.

Det är svårt att se att målgruppen inte skulle vara tonåringar och ungdomar upp till 25 när musikvalet är hiphop, även om hiphop är populärt inte bara bland unga människor. Säkert kommer människorna i kampanjen att vara över 21 år som är den legala åldern i USA för alkohol, om än en lag med många undantag . Och enligt den egna etiska koden ska ingen person i marknadsföringen se ut att var yngre än 25.

Ur Diageos Marketing code rubrik ’Underage provisions’:
http://www.diageo.com/
c. People shown drinking in advertisements for our brands must be, and must look as if they are, 25 years of age or older.
d. We will not utilise any image, symbol, music, cartoon character or person that appeals primarily to those under the legal purchase age.
We will not license our brand names, logos or trademarks for use on children’s clothing, toys, games or other materials intended for use primarily by persons under the legal purchase age.
e. Whilst some countries have a legal purchase age for alcohol beverages that is lower than 18, or may set no legal purchase limit at all, it is company policy never to target our marketing activities at people under the age of 18.


Kampen går vidare!

Inga kommentarer: