2008/02/26

Jag är nog galen

Trots ett engagemang, trots att jag jobbar med något jag tror på, trots att jag vet att jag värnar om mänskliga värden - så funderar jag ibland ändå om jag inte är galen. Åtminstone i avsaknad av förnuft.

Är det förnuftigt att försöka övertyga 19 av 20 svenskar att dricka mindre eller till och med att inte dricka alls. Stämmer inte den gamla devisen: En miljon flugor kan inte ha fel. Ät skit! Varför hänger jag envist fast vid min uppfattning att vårt samhälle måste pressa ner den totala alkoholkonsumtionen?

Är det förnuftigt att med några miljoner i budget varje år ta strid med alkoholindustrin, där enbart alkoholproducenterna inom EU exporterar till ett värde av 85 miljarder SEK per år? Ta bara Baltika i Ryssland och sju andra öststater, som ägs av SABMiller och Carlsberg till 85%. På tre år fördubblar Baltic Beverage Holding Company omsättning till över 20 miljarder SEK, främst med sin produkt Baltika. Kolla bara deras hemsidor, kolla www.icap.org t ex, vilka resurser, vilken expertis de samlar till sig. Och så går jag och tror att jag kan göra skillnad.

Det enda fönuftiga, det enda sunda, vore nog att bli galen. Jag kanske redan är det?

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja - du är redan galen. Men det är bara positivt i kampen!