2008/02/07

Mina hjältar

Jag har många hjältar. Några av de verkliga hjältarna är krigskorrespondenter eller journalister som verkar i miljöer av förtryck och kränkning av mänskliga rättigheter. Amnesty presenterade häromdagen situationen i Sri Lanka där minst 10 journalister senaste två åren fått sätta livet till.

Det är för mig sanna hjältar. De som trots hot mot liv och familjer går vidare för att söka sanningen, för att skildra sanningen och utmana dem som vill dölja den och i skydd av tystnaden begå övergrepp mot människor och mänskligheten. Den ryska journalisten Anna Politkovskaja förmedlade vad som hände i Tjetjenien och utmanade inte bara en politisk utan även en militärmakt. Den senare tystade henne för alltid.

Kan vi föreställa oss hur det är att veta att varje rad jag skriver för mig ett steg närmare döden. Ändå backar de inte. De kanske tvekar, men de går vidare. Ett journalistpar i Nacka utsattes för ett bombattentat men undkom med livet efter att ha skrivit om högerextremismen i Sverige. Syndikalisten Björn Söderberg agerade mot nazism på sin arbetsplats i slutet på 1990-talet. Dödsängeln hade följt i hans spår ett tag innan han mördades vid sin dörr.

De tio journalisterna i Sri Lanka har inte uppmärksammats som Anna P. Till priset av sina liv värnade de sanningen. De sökte inte uppmärksamhet. De sökte sanningen. De sanna hjältarna.

Inga kommentarer: