2008/02/19

Mod och tålamod

Läser alltfler studier om hur aidsepidemin underhålls och drivs på av alkohol. För tio dagar sedan publicerades en rapport från Sydafrika som studerat sexkontakter på 'shebeens' och andra barer. Riskbeteendet är mycket större i denna subgrupp jämfört med befolkningen i övrigt. Forskarna rekommenderar direkt intervention i dessa miljöer för att förebygga spridning av hiv.

I januari 2007 publicerades en systematisk studie i södra Afrika av kopplingen alkohol-hiv. Studien visar ett konsekvent samband mellan risktagande vid sexuella kontakter och alkoholkonsumtion. Studies show a consistent association between alcohol use and sexual risks for HIV infection. Även denna studie rekommenderar intervention gentemot såväl individer som serveringsställen. I min dator har jag, tror jag, 30-40 studier med samma resultat som jag förmedlat under två års tid.

En dag så kommer denna kunskap att visa sig i Sveriges nya aidsstrategi, i biståndsorganisationers arbete, i UNAIDS dokument och arbete - men många hinner att bli smittade och andra att dö innan dess. Det går fruktansvärt långsamt!

Jag önskar att andra hade lika mycket mod som jag tvingas ha tålamod.

Inga kommentarer: