2008/02/29

Västerås, ska ni med å slåss?


Sitter och förbereder en föreläsning i Västerås i morgon lördag på huvudbiblioteket. Den ska handla om globala hot, men jag kommer naturligtvis efter en inledning att tala om alkoholens roll som hinder för mänsklig utveckling.

Jag har en utmärkt bok i min bokhylla, Vårt hotade hem, som Rolf Edberg, känd tidig miljökämpe, var redaktör för. Han skrev ju Brev till Columbus och Vid trädets fot också. Den förra förstår man lätt vad den handlar om och har för budskap. Den senare, Vid trädets fot, utspelar sig framför allt i Great Rift Valley i Östafrika, som jag själv hade möjlighet att besöka 1996. Vårt hotade hem är en utmärkt utgångspunkt för att tala om hot - och möjligheter.

Men som sagt, mitt huvudfokus kommer att vara alkoholen. Bara igår fick jag bevis och dokument på hur alkoholindustrin försöker manipulera regeringar i utvecklingsländer att besluta om en alkoholpolitik som innebär så lite begränsningar som möjligt för industrin att exploatera nya marknader. Från Lesotho har jag ett utkast som till 95% är en blåkopia av förslagen i Uganda och Malawi. Dessutom fick jag bevis på att samma konsult, Keith Evans,som för industrins räkning varit i Uganda och Malawi, även besökt Botswana, Ghana och Namibia i samma syfte.

Den här delen av hela problematiken kring hur alkohol hindrar utveckling kan sammanfattas så här: Den västerländska alkoholindustrin exploaterar marknaderna i utvecklingsländerna och tar hem stora vinster medan utvecklingsländerna står kvar med Svarte Petter i form av sociala problem, fattigdom, tung belastning på hälso- och sjukvården m m.

I morgon ska jag föreläsa om det, på måndag är det dags att kavla upp ärmarna på allvar och ta strid med Keith Evans och andra dödgrävare.

Inga kommentarer: