2008/01/10

Aids och alkohol i Uganda


Har ägnat eftermiddagen åt narkotika och WFAD, World Forum Against Drugs, som äger rum i Stockholm 8-10 sept. Vill försöka skapa möjligheter för att Rogers Kasirye, generalsekreteraren för UYDEL, Uganda Youth Development Link, ska komma till Stockholm och föreläsa. Vi har haft samarbete med UYDEL i snart 15 år. Jag var i Kampala och besökte vårt gemensamma projekt för snart 10 år sedan.

UYDEL jobbar bland annat med gatubarn och ungdomar. Deras projekt där ungdomar får chans till yrkesutbildning och livskunskap ska vi finansiera närmaste åren. Det är förresten ett projekt som pengar från Världens barninsamlingen i höstas går till.

Förutom att baxa in honom som föreläsare på WFAD räknar jag med att vi ska ta ordförandeskapet i det svenska hiv/aids-nätverket under tredje kvartalet. Det betyder att vi också ska arrangera ett seminarium under det kvartalet. Självklart på temat kopplingen alkohol-hiv/aids. Det kommer säkert en del narkotika med i bilden där också. Men jag tänker nog ta Rogers i anspråk ytterligare för han är en duktig kille.

Sedan hoppas jag att det faktum att min tidigare kollega (fram till för 10 dagar sedan) börjar som projektledare för WFAD gör att det blir lätt att kommunicera mina avsikter. Ann-Sofie, jag ringer!

Inga kommentarer: