2008/01/30

Ge mig ett gäng kvinnor

Nej, nu har vi snackat om det här i flera år. Vi behöver en kvinnojour i Finspång. Det behövs ett gäng kvinnor som vill engagera sig. Gå samman och stödja kvinnor som har det jobbigt med sina män. Finspång är ingen skyddad körsbärsdal. Familjevåld finns här med och kvinnor råkar illa ut. Ibland barnen också.

Jag har kontakt med ett par studieförbund som är beredda att backa upp i början med att få kunskap om hur man gör. Det skulle överraska mig om inte kommunen, trots mycket kärva tider, på något sätt kan stödja ett initiativ till en kvinnojour. Staten har signalerat stödpengar för att varje kommun ska ha en kvinnojour eller liknande stödverksamhet.

109 miljoner har Maria Larsson anslagit till kommunerna för 2008 för att få igång verksamhet i kommuner som inte har det. Så här sade hon för tre veckor sedan vid ett seminarium hos Sveriges Kvinnojourers Riksorganisation: " .... stimulera nya frivilligorganisationer att starta ny verksamhet där sådan inte redan finns. Regeringen kommer att följa upp att så också sker genom att redovisningen ska visa vad kommunerna gör."
Förra året skärptes lagstiftningen så att kommunerna måste göra mer än tidigare för att stödja utsatta kvinnor.

Men ge mig ett gäng kvinnor, ge mig de entusiastiska eldsjälarna. Utan dem går det inte.

Inga kommentarer: