2008/01/28

Fyra kvinnor per dygn

Ibland är kanske mitt jobb lite främmande och långt borta för dem som inte är min kollegor i jobbet. Alkohollagstiftning i Uganda?!! Barn utan pengar till skolböcker på teplantager i Sri Lanka?!! Ungdomar som driver omkring på gatorna i Kampala och prostituerar sig och knarkar?!! Varför bry sig?

Ändå är det en problematik som i stor utsträckning finns runt knuten även hemma. Utmaningen är enorm; att ta sig an alkoholproblemen i en global kontext. Motståndaren (alkoholindustrin) har i det närmaste oändliga resurser. Men Alva Myrdal sade: Det är inte människovärdigt att ge upp. Motivation det får jag varje dag bland annat av att kolla en del tidningar ute i världen som i den här artikeln ur Christian Science Monitor:

Eldorado Park, South Africa - When she first came into the center, tired from the 45 minute walk in the heat, her face was flushed, but also black and blue. He had hit her, Charlotte Theron explained. Pummeled her with his fists and beat her with a stick.

Var sjätte timme blir en kvinna i Sydafrika ihjälslagen av sin man eller pojkvän. Mycket ofta är denna man/pojkvän alkohol- och narkotikapåverkad. Charlotte överlevde. Hon och hennes man Hilton har det bra nu. De fick möjlighet till rådgivning och Hilton hjälp att bli drogfri. Sedan dess har han inte slagit henne. Men du förstod redan tidigare varför jag bryr mig. Du bryr dig ju du med!

Inga kommentarer: