2008/01/13

Dagarna är räknade ... mattetalen likaså ... än!

Det blir svårare och svårare! Dottern går i åttan och jag ska matcha henne när hon erövrar bit för bit av matematiken. Samhällskunskapen, svenskan och engelskan, men även franskan, det går lätt som en plätt för mig, men matten, hmmm!

Jag valde språklinje på gymnasiet varför mitt mattebetyg är ett grundskolebetyg. Och det är inte lysande. Möjligen har livet lärt mig att hantera en del matteproblem men jag förstår att mina dagar som rådgivare är räknade!

Varför skriver jag om detta i bloggen? Jo, jag har åtskilliga gånger funderat på hur man skulle kunna stödja föräldrar som lyckats dåligt i skolan för att de i sin tur ska kunna ge sina barn det bästa stödet. Hur stimulera ett läsfattigt hem med läsning? Kan man ordna matematikkurser för föräldrar som mig parallellt med det att barnet lär sig mer och mer så att jag kan både utveckla mig själv och samtidigt stödja dottern (som ändå klarar matten rätt bra)?

Jag får ta med mig tanken in i politiken!

Inga kommentarer: